Friterad falafel

Imorse efter att ha myst med världens bästa Morris...
som jag förövrigt älskar att ta osmickrande bilder på från "fina" vinklar....
 
Morris:en ser ut som en knubbis :)
 
Så började jag med middagen & gjorde friterad falafel för första gången :) Till det bjuds det på en hemmagjord sås & cous cous sallad!
 
Recept:
 
Falafel
200 g kikärtor (torkade som du lägger i blöt dagen innan)
1 gul lök (el purjolök)
2 vitlöksklyftor
1 msk spiskummin
1/2 msk salt
1 msk kockens falafel krydda
1-2 dl färsk bladpersilja
 
Mixa nu allting med matberedare eller stavmixer!
 
för att sedan tillsätta 0,5 dl kolsyrat vatten!
Tips; jag ställde in smeten i kylen under en timma för att det skulle bli mindre kletigt
 
 
 
sås
2 dl yoghurt (jag tog gräddfil då jag bara hade det hemma)
0,75 dl tahini pasta
pressad citron
salt
 
cous cous sallad
Kokt cous cous
säsongsmix sallad
coctail tomater
rödlök
fetaost
 
Tack vare att maten redan är gjord får jag med mig en matlåda till jobbet (börjar 16:00) & älsklingen har middagen serverad när han kommer hem från jobbet!. tadaaaa!
 
Kram på er i vår-solen!
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0